پایگاه خبری دهستان هرابرجان

صفحه اصلی

ارسال مطلب

درگاه پرداخت

گم تلا 1402 هرابرجان

مراسم گم تلا 1402 هرابرجان بعد از ظهر هفتم فروردین در محل قدیمی این رویداد در روستای هرابرجان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری دهستان هرابرجان، مراسم گم تلا هرابرجان امسال نیز با حضور مقامات استانی و شهرستانی در روستای هرابرجان برگزار شد.

این رویداد امسال به علت تلاقی با ماه مبارک رمضان به جای صبح به بعد از ظهر موکول گردید و از ساعت ۱۵ با بارگزاری دیگ‌های آش مخصوص آغاز و سپس با روشن کردن پوزه‌، نماز جماعت و افطاری ادامه یافت.

طالبی مدیر کل امور روستایی استانداری یزد با حضور در این رویداد با ابراز خرسندی و رضایت گفت: حفظ رویداد‌ها و مراسم‌های سنتی به همان صورت اولیه اقدامی ارزشمند است که به نظر می‌رسد در رویداد گم‌ تلا هرابرجان این امر صورت پذیرفته است.

گم تلا
تصویری از گم تلا در سال 1401

مهدی باقری دهیار روستای هرابرجان نیز با بیان این که برگزاری این رویداد به علت تلاقی با ماه مبارک رمضان در بعد از ظهر هفتم فروردین برگزار شد گفت: از نظر شرایط محل و با توجه به این که صرف افطار در همین محل صورت گرفت، مسئله روشنایی یکی از مهم‌ترین نیازهای محل بود که با هماهنگی فرماندار مروست، بخشدار مرکزی مروست، شورای اسلامی روستای هرابرجان، اداره برق شهرستان و پیمانکار اداره برق این امر ضروری در یک بازه زمانی کوتاه مدت و به سرعت انجام شد.

بیشتر بخوانید

باقری با ارائه توضیحاتی پیرامون مراسم گم تلا افزود: رسم اصلی در این مراسم به این صورت است که اهالی هرابرجان در غروب روز ششم فروردین هر سال جهت تعمیر و برپایی اجاق‌های خود برای طبخ آش به محل مراجعه می‌کنند و پس از آماده سازی اجاق‌ها در بامداد که هنوز هوا روشن نشده است طبخ آش مخصوص را آغاز می‌کنند.

گم تلا
عروسی نمادین و سنتی در مراسم گم تلا 1401

به گفته باقری مراسم گم تلا با صرف آش مخصوص در صبح و همچنین موسیقی محلی شامل ساز و نقاره و برخی بازی‌های محلی مانند تخم مرغ بازی، بوجول بازی ،لَپر بازی و … یابد خاتمه می‌یابد.

دهیار روستای هرابرجان ادامه داد: در ظهر و بعد از ظهر اهالی هرابرجان به محلی در نزدیکی گم تلا به نام لاقلقلو می‌روند و در آنجا نیز ساز و نقاره محلی نواخته می‌شود.

باقری با اشاره به مراسم روشن کردن پوزه گفت: در پایان روز و هنگام بازگشت از لاقلقلو در محلی که اتاقک گم تلا در آن قرار دارد، اهالی اقدام به روشن کردن آتشی در دهانه‌ای که پوزه نامیده می‌شود و می‌کنند و افرادی که در این مراسم حاضر می‌شوند نوک بینی یا پیشانی خود را با دود حاصل از آتش سیاه می‌کنند و به دیگران نشان می‌دهند که در این مراسم شرکت کرده‌اند.

بیشتر بخوانید

عباس باقری از فعالان روستای هرابرجان نیز در گفتگو با پایگاه خبری دهستان هرابرجان به نکاتی ظریف و دقیق از گم تلا اشاره کرد.

به گفته عباس باقری اهالی هر محله هرابرجان در منطقه‌ای مخصوص به خود اجاق‌ها را دایر می‌کردند که نسل اندر نسل به آنان می‌رسید به نحوی که اجاق هر خانواده و هر محله مشخص بود.

باقری افزود: نکته قابل توجه اینست که مراسم گم تلا یک رویداد کاملا مردمی بوده که متولی خاصی نداشته و به صورت مردم محور دایر و اداره می‌شده است.

عباس باقری ادامه داد: فرهنگ خاص و منحصر به فرد هرابرجانی‌ها در این محل جلوه می‌یابد به نحوی که هیچ‌گاه در این محل و این مراسم نزاع، اختلاف و درگیری بین اهالی صورت نگرفته است و این نشان‌ دهنده روحیه والا و صلح دوستی مردم هرابرجان است.

گفتنی است مراسم گم تلا برای هرابرجانی‌ها به قدری اهمیت دارد که همه اهالی هرابرجان از سراسر کشور و حتی خارج از کشور می‌کوشند به هر نحو ممکن در این رویداد حاضر شوند.

این مراسم با حضور گرم اهالی خونگرم هرابرجان ،مسافران و افرادی از شهرستان‌های اطراف و … برگزار گردید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *